Den dyktige medarbeider er en temabok som drøfter viktige sider ved det å være medarbeider i dagens arbeidsliv og det å rekruttere og behandle ansatte på en god måte. Boken retter seg dermed mot fagområdet personalpsykologi, der fokuset er på individets forutsetninger for rollen som medarbeider på den ene siden og virksomhetens håndtering av medarbeiderne på den annen. Den dyktige medarbeider er således en viktig bok for alle som selv er i et ansettelsesforhold, og for alle som har ansvar for å lede, utvikle og ta vare på enkeltindividet på arbeidsplassen. Boken er skrevet av ledende norske og nordiske fagpersoner og tar opp temaer som: - Hva kjennetegner dyktige medarbeidere? - Finnes det destruktive medarbeidere? - Hvordan lærer voksne mennesker på arbeidsplassen? - Hva motiverer medarbeidere til god innsats? - Hvilken betydning har personlighet for innsats og effektivitet? - Hvordan unngå å ta dårlige beslutninger i jobben? - Kan folk over 50 brukes i arbeidslivet? - Hvordan sosialiserer vi unge mennesker til arbeidslivet? - Hvordan håndtere personalet i forbindelse med død og ulykker? - Hvilket menneskesyn preger vårt arbeidsliv? - Hvordan sikre at rekruttering skjer på en god måte? - Hva kjennetegner et effektivt belønningssystem? - Hvordan kan virksomheten redusere medarbeideres stress? - Hvordan skape høy jobbtrivsel? Boken er skrevet for alle som er i arbeidslivet, men er særlig relevant for studenter innen ledelses- og organisasjonsfag, samt ledere, organisasjonsrådgivere, personalmedarbeidere, HMS-personell, verneombud og tillitsvalgte. Boken er en frittstående fortsettelse av bøkene Det gode arbeidsmiljø: Krav og utfordringer (2000) og Ledelse på godt og vondt: Effektivitet og trivsel (2002). Ståle Einarsen er professor i arbeids- og organisasjonspsykologi ved Universitetet i Bergen. Hans faglige fokus er på temaer som mobbing og trakassering i arbeidslivet, konflikter og konflikthåndtering, ledelse, sykefravær, psykososialt arbeidsmiljø og kreativitet og innovasjon. Einarsen har lang erfaring som foredragsholder, organisasjonskonsulent og rådgiver. Anders Skogstad er førsteamanuensis i arbeids- og organisasjonspsykologi ved Universitetet i Bergen. Hans faglige fokus er på temaer som ledelse, stress, psykososiale arbeidsmiljøfaktorer og måling av det psykososiale arbeidsmiljøet, organisasjonskultur og mobbing på arbeidsplassen. Skogstad har lang erfaring som foredragsholder og organisasjonskonsulent og rådgiver.
Les mer
Boka drøfter viktige sider ved det å være medarbeider i dagens arbeidsliv og det å rekruttere og behandle ansatte på en god måte. Den retter seg mot fagområdet personalpsykologi, der fokuset er på individets forutsetninger for rollen som medarbeider på den ene siden og virksomhetens håndtering av medarbeiderne på den andre. Boka tar opp temaer som hva det er som kjennetegner en dyktig medarbeider, hva det er som motiverer medarbeiderne til god innsats og hvilket menneskesyn som preger vårt arbeidsliv. Boka er skrevet for alle som er i arbeidslivet, men kan være særlig relevant for studenter innen ledelses- og organisasjonsfag, samt ledere, organisasjonsrådgivere, personalmedarbeidere, HMS-peronell, verneombud og tillitsvalgte.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788245002348
Publisert
2005
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Vekt
1080 gr
Høyde
247 mm
Bredde
180 mm
Dybde
36 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Innbundet
Antall sider
498