Eksamen har en lang historie innenfor vårt utdanningssystem. Det samme har debatten om eksamen. Måler den det studentene har tilegnet seg av kunnskap og forståelse i faget - og i så fall, hvor godt? Debatten til tross, eksamen står fremdeles høyt i kurs og er ofte den foretrukne vurderingsformen når nye undervisningsprogram planlegges. Selv om vi vet at det eksisterer alternativer, og selv der vi kan ha grunn til å anta at andre vurderingsformer er mer hensiktsmessige. Når eksamen likevel blir valgt, kan det skyldes flere ting..Ikke minst usikkerhet knyttet til hvilke alternativer som eksisterer. Del 1 i boka er en gjennomgang av noe av forskningen som kartlegger sammenhengene mellom vurderingsform og læring. Spørsmålet om valg av vurderingsform blir blant annet diskutert med henvisning til Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk og i lys av læringsutbyttebeskrivelser. I del 2 skisserer forfatteren 40 alternative vurderingsformer. Noen av disse ligger nær opp til dagens skriftlige og muntlige eksamen; andre representerer klare brudd med tradisjonell praksis, blant annet i form av digitale løsninger.. .
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788205490819
Publisert
2016-01-01
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Gyldendal akademisk
Vekt
256 gr
Høyde
219 mm
Bredde
146 mm
Dybde
19 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
162

Forfatter