Anna Sethne (1872-1961) utviklet seg i årene fra 1890 og frem til de siste førkrigsårene til å bli den mest markante reformpedagogisk orienterte skolelederen i Norge. Denne pedagogikken var kjennetegnet av fagintegrering, stor grad av elevmedvirkning og dynamisk samspill mellom praktiskestetiske fag og teorifagene. Historien om Anna Sethnes bidrag til å fornye norsk skole kan også brukes til å imøtegå lettvinte påstander fra konservativt skolehold om reformpedagogikk som en slags blindgate i norsk skolehistorie. Hennes variant av reformpedagogisk tenkning var i høy grad kunnskapsorientert, men i en organisk variant der hånd og ånd ble knyttet sammen hver eneste skoledag. Willy Aagre er professor i pedagogikk ved Høgskolen i Buskerud og Vestfold.
Les mer
Forord av Calli Thaugland

Produktdetaljer

ISBN
9788245017021
Publisert
2016-02-16
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Vekt
516 gr
Høyde
240 mm
Bredde
171 mm
Dybde
17 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
243

Forfatter