Det er idag få lærebøker på norsk som gir en helhetlig forståelse av geografiske informasjonssystemer (GIS). Litteraturen som vanligvis brukes i akademiske kretser, er i høy grad teknisk fundamentert, og fokuserer i liten grad på den rollen GIS representerer, og har representert, som redskap i planlegging og formgiving av samfunnet og verden omkring oss. Forfatterne av denne boken føler sterkt for de muligheter som befinner seg innen tankegodset og metodikken som utgjør et geografisk informasjonssystem. Tilsvarende registrerer forfatterne de begrensninger som følger den ensidig tekniske- og strukturelle innfallsvinkelen som dominerer diskusjonen omkring GIS i mange fagmiljø. Forfatternes ambisjon med boken er å lage en lærerik, og lettfattelig reise som introduserer leserne til ideene og metodikken som ligger bak dagens geografiske informasjonssystemer. På denne måten er målsetningen å gjøre GIS både mer gjenkjennelig, og relevant, for en langt videre sektor av fagmiljøene som planlegger, organiserer og former våre omgivelser.
Les mer
Boken er en lærebok med fokus på hvordan geografiske informasjonssystemer (GIS) kan utgjøre et språk og bidra til utforskning av en kompleks hverdag. Boken viser videre hvordan en planlegger ved hjelp av verktøyet kan stille de rette spørsmålene, og dermed utlede de beste svarene. Har litteraturliste.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788251923330
Publisert
2008-06-11
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Tapir akademisk forl.
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
212