449,-
Nettpris: 449,-
Ordinær pris 499,-
IT-strategi - 2002 - (9788276748697)

IT-strategi

449,-
Nettpris: 449,-
Ordinær pris 499,-
Format: Heftet (myke permer)
Tilgjengelig på lager hos vår leverandør

Denne boken tilhører følgende kategorier


IT-strategi skal bidra til en grunnleggende forståelse for strategifaget generelt og for strategisk IT-planlegging spesielt. Strategifaget er spennende fordi det har utviklet seg i det krevende grenselandet mellom ledelsesteori og ledelsespraksis. IT-Strategi baserer seg på et uttrykt behov for en systematisk og samlet fremstilling av emner knyttet til utvikling og implementering av IT-strategi. Boken har et internasjonalt fagperspektiv, men er skrevet på norsk og har norske eksempler. Formålet er å presentere metoder og rammeverk som egner seg i en trinnvis strategisk IT-planleggingsprosess.IT-strategi handler om hvordan man lager en IT-strategi ved hjelp av Y-modellen trinn for trinn.IT-stragegi har som primær målgruppe alle studenter ved høyskoler og universiteter som tar kurs i IT-ledelse. Slike kurs benevnes ofte informasjonsledelse, IT i organisasjoner, IKT-systemer i virksomhetsledelse, informatikk og økonomi, IT og økonomi, EDB og økonomi, IT i virksomheter, teknologiledelse, organisasjoners bruk av informasjonssystemer og IS i virksomheter.IT-stragegi har også som målgruppe alle personer med et spesielt lederansvar knyttet til bruk av informasjonssystemer og informasjonsteknologi i bedrifter, slik som IT-prosjektledere, IT-sjefer og IT-direktører. Boken gir dem en stor meny med en rekke metoder, hvor metoder på hvert trinn kan velges ut fra bedriftens situasjon.Petter Gottschalk er professor i IT-ledelse ved Handelshøyskolen BI. Gottschalk er "tospråklig" professor ved at han både kan ledelsesteori og har ledelsespraksis. Gottschalk er siviløkonom fra Tyskland, med mastergrad fra USA og doktorgrad fra Storbritannia. Han har publisert sin forskning i internasjonale fagtidsskrifter. Gottschalk har hatt ledende stillinger i norsk næringsliv som IT-sjef i ABB, administrerende direktør i ABB Datakabel og administrerende direktør i Norsk Regnesentral.

Boka gir en trinnvis innføring i hvordan man lager en IT-strategi ved hjelp av Y-modellen. De ulike trinnene tar blant annet for seg situasjonsbeskrivelse, analyse av forandringsbehov, valg av tiltak, og utarbeiding og gjennomføring av handlingsplan. Beregnet på studenter som tar kurs i IT-ledelse, men også ledere i IT-bedrifter. Har litteraturliste og stikkordsregister.

  • Utgitt: 2002
  • Innbinding: Heftet (myke permer)
  • Språk: Bokmål
  • ISBN10: 8276748694
  • ISBN13: 9788276748697
  • Forlag: Fagbokforl.
  • Sider: 391

Av denne forfatteren

IT-ledelse for kunnskapsbedrifter

368,-
Nettpris: 368,-
Ordinær pris 409,-
IT-ledelse for kunnskapsbedrifter - 2001 - (9788215001609)
Boka viser hvordan informasjonsteknologi kan støtte kunnskapsbedrifter i deres ...
368,-
Nettpris: 368,-
Ordinær pris 409,-

Information technology management

278,-
Nettpris: 278,-
Ordinær pris 309,-
Information technology management - 2001 - (9788215000732)
Boka dekker viktige aspekter ved ledelse og informasjonsteknologi. I tillegg gir den ...
278,-
Nettpris: 278,-
Ordinær pris 309,-

Ledelse av intellektuell kapital

341,-
Nettpris: 341,-
Ordinær pris 379,-
Ledelse av intellektuell kapital - 2003 - (9788215003900)
Boken handler om hvordan ledelsen kan ta styringen over virksomhetens kunnskapskapital ...
341,-
Nettpris: 341,-
Ordinær pris 379,-