I 90-årene ble utdanningssystemet reformert i et tempo og i et omfang som mangler historisk sidestykke. I denne boka blir reformene analysert med fokus på Reform 97, og et sentralt spørsmål er hva som er reformens underliggende drivkrefter. Svaret vil bidra til å synliggjøre hvilke verdier og hvem sine interesser som dannet fundamentet for 90-tallsreformene. Analysen bygger på en bred teoretisk orientering som problematiserer forholdet mellom individ- og samfunnsnivå i tilknytning til utdanningsreformer og læreplaner. Forfatteren viser gjennom sin analyse hvor sammensatt og komplisert det utdanningspolitiske reformprosjektet er, blant annet ved å relatere utdanning til modernisering og globalisering.
Les mer
I denne boken blir reformene fra 1990-tallet analysert med fokus på Reform 97, og et sentralt spørsmål er hva som er reformens underliggende drivkrefter. Svaret vil bidra til å synliggjøre hvilke verdier og hvem sine interesser som danner fundamentet for 90-tallsreformene. Reformprosessen blir analysert ut fra et diskursanalytisk perspektiv, der spørsmålet om makt og kontroll står sentralt og relateres til grunnskolereformens dominerende kunnskapskode. I denne sammenhengen presenteres også en del av kritikken som er kommet mot Reform 97. Har litteraturliste og stikkordregister.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788241710148
Publisert
2000
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Gyldendal akademisk
Vekt
450 gr
Høyde
229 mm
Bredde
166 mm
Dybde
17 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
249