Digitale forskningsmetoder gir en introduksjon til ulike strategier for å samle samfunnsvitenskapelige data ved bruk av digitale hjelpemidler. Boken skiller mellom forskningsdesign hvor innhold på internett og sosiale medier brukes som sekundærdata (tekst, bilder og video som ikke er produsert for forskningsformål) og forskningsdesign hvor digitale plattformer og verktøy brukes til å skape primærdata (innsamling av data for forskningsformål). Sentrale temaer som behandles i boken er: Rekruttering av respondenter til spørreskjema via sosiale media Nettbaserte intervju Virtuell etnografi og visuelle metoder Stordata Forskningsetiske dilemma ved digitale forskningsmetoder Metodologiske utfordringer ved digitale forskningsmetoder Boken passer både for studenter og etablerte forskere som ønsker en innføring i samfunnsvitenskapelige digitale forskningsmetoder.
Les mer
«Bedst er de to forfattere når de bliver konkrete og empiriske. [...] Tjønndal og Fylling åbner forskerens eller den studerendes øjne for nye forsknings- og analysemuligheder. Også forfatternes idé med at afslutte kapitlerne med et par «refleksionsspørgsmål» er god og fungerer glimrende. [... Dette] er en god og hurtig læst bog for forskere som vil danne sig et overblik over de nye digitale felter. Den er også velegnet i en undervisningskontekst sidst på et BA-kursus om kvalitativ metode.»
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788202693930
Publisert
2021-09-01
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Cappelen Damm Akademisk
Vekt
274 gr
Høyde
209 mm
Bredde
147 mm
Dybde
11 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
168