Boken retter seg mot personer som arbeider med Asperger-syndrom og andre som ønsker å få en bedre forståelse av hva Asperger-syndrom og andre vansker innenfor autismespekteret kan bety i dagliglivet. Gjennom å relatere utviklingen hos barn og ungdommer med Asperger-syndrom til ulike former for typisk og atypisk utvikling gir boken leseren en innsikt i prosessene som kan ligge til grunn for dette syndromet, som man ikke får i den øvrige faglitteraturen på dette området.. Dette er andre bok i en serie om Asperger-syndrom. Den er selvstendig, men utdyper begrunnelsene for prinsippene i den første og praktisk orienterte boken - Barn og ungdommer med Asperger-syndrom: Prinsipper for undervisning og tilrettelegging av skoletilbudet (Gyldendal Akademisk, 2006). Boken har et vidt spenn i form og innhold. Den drøfter klassiske og moderne teorier om ords bruk, referanse og mening, grunnleggende kognitive funksjoner som oppmerksomhet, hukommelse og begrepsdannelse, narrativer og individets forståelse av seg selv og andre, stress og psykiske vansker. Dette er kunnskapsområder som er viktige for å forstå de vanskelighetene mennesker med Asperger-syndrom møter intellektuelt, emosjonelt og sosialt.
Les mer
Dette er bind nummer to i serien Barn og ungdommer med Aspberger-syndrom. Her blir begrunnelsene for prinsippene i den første og mer praktisk orienterte boken utdypet. Den tar for seg klassiske og moderne teorier om ords bruk, referanse og mening, grunnleggende kognitive funksjoner som oppmerksomhet, hukommelse og begrepsdannelse, narrativer og individets forståelse av seg selv og andre, samt stress og psykiske vansker. Har stikkordsregister.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788205337602
Publisert
2007
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Gyldendal akademisk
Vekt
654 gr
Høyde
241 mm
Bredde
164 mm
Tykkelse
23 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
345