Et hovedtema i norsk skole i dag er det nye Kunnskapsløftet. Denne boka presenterer aksjonslæring og argumenterer for at dette er en motor i dette løftet, som forfatteren foretrekker å kalle læringsløftet. Den første utgaven av Aksjonslæring kom i 1999. I de sju årene som har gått siden, har aksjonslæring satt konkrete spor i det nordiske læringslandskapet. Fra å være noe forholdsvis nytt og ukjent, har en rekke prosjekter og utdanningsforløp med aksjonslæring og aksjonsforskning som identitetsmerker etter hvert blitt gjennomført. Denne utgaven er supplert med konkrete erfaringer hentet fra sentrale norske og nordiske prosjekter. Erfaringene sentreres blant annet rundt disse spørsmålene: Hvordan har aktiv deltakelse i aksjonslæring og i forskende partnerskap påvirket kompetanse og yrkesutøvelse? På hvilken måte bidrar aksjonslæringsopplegg til at skoler blir lærende organisasjoner og til at læringskulturer styrkes? Hva har vi lært om aksjonslæringens muligheter for skoleutvikling i løpet av disse sju årene? På bakgrunn av de gode erfaringene er undertittelen på boka mer en påstand enn et spørsmål: Aksjonslæring er en hovedmotor i det nye norske kunnskaps- og læringsløftet i skolen.
Les mer
Boka presenterer aksjonslæring og argumenterer for at dette er en motor i den nye læreplanen i skolen, Kunnskapsløftet. Boka viser til konkrete erfaringer hentet fra sentrale norske og nordiske prosjekt og tar bl.a. opp spørsmål som hvordan aktiv deltakelse i aksjonslæring og i forskende partnerskap har påvirka kompetanse og yrkesutøvelse, og på hvilken måte aksjonslæringsopplegg bidrar til st skoler blir lærende organisasjoner og til at læringskulturer styrkes. Har litteraturliste.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788276346985
Publisert
2006
Utgave
2. utgave
Utgiver
Vendor
Høyskoleforlaget
Vekt
374 gr
Høyde
240 mm
Bredde
170 mm
Dybde
12 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
188

Forfatter