Metoden som brukes i Aktivitetsplaner for barn med autisme bygger på kjente prinsipper innen anvendt atferdsanalyse. Boken inneholder en rekke eksempler på hvordan aktivitetsplaner kan tilrettelegges. Hovedpoengene med denne metoden er at målpersonene selv skal få kontroll og oversikt over det som skal skje, at de blir mindre avhengige av hjelp, og at de skal kunne påvirke omgivelsene ved å ta egne valg. Med andre ord blir barnet mer selvstendig i hjemmet, i barnehagen eller på skolen og i fritiden. Bruk av aktivitetsplaner har vært en sentral metode i opplæringen av spesielt barn og unge med autisme, men også av personer med ulike utviklingshemninger. Aktivitetsplaner for barn med autisme er en bok for foreldre, studenter og fagfolk. Lynn E. McClannahan og Patricia J. Krantz er ledere for Princeton Child Development Institute, et program som er non-profit og basert i lokalsamfunnet, og som tilbyr tjenester basert på vitenskapelig metoder til barn, ungdom og voksne med autisme. McClannahan og Krantz er forfattere av mange forskningsartikler og bøker, og deres forsking på anvendt atferdsanalyse innefor autismefeltet er internasjonalt anerkjent.
Les mer
Boken inneholder en rekke eksempler på hvordan aktivitetsplaner kan tilrettelegges for barn med autisme. Metoden som brukes bygger på kjente prinsipper innen anvendt atferdsanalyse. Meningen er at personene selv skal få kontroll og oversikt over det som skal skje, at de blir mindre avhengige av hjelp, og at de skal kunne påvirke omgivelsene ved å ta egne valg. Bokens målgruppe er foreldre, studenter og fagfolk.
Les mer
Forord av Erik Arntzen

Produktdetaljer

ISBN
9788205385559
Publisert
2008-09-23
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Gyldendal akademisk
Vekt
221 gr
Høyde
217 mm
Bredde
144 mm
Dybde
22 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
144