Trender har avløst hverandre i grunnskolematematikken. Fra puggeskolen (pugging av formler) har vi beveget oss mot en oppfatning av at mestring handler både om ferdigheter og forståelse og at forståelsen ikke alltid kommer først. Med denne boken møter forfatterne vår tids forventninger til matematikkfaget. Det rent faglige aspektet er gitt god plass. Studentene tåler det, og grunnskolen trenger det! Ved å trekke inn noe historisk stoff og gi fullstendige forklaringer og resonnementer presenterer de matematikken med sammenheng og mening. De peker på matematikkens relevans og betydning i mange kontekster. Didaktiske detaljer er grundig behandlet, og en del oppgaver inviterer til didaktisk refleksjon på flere nivåer. Øistein Bjørnestad er docteur ès sciences physiques i teoretisk fysikk (Universitetet i Genève) og førsteamanuensis ved Høgskulen i Sogn og Fjordane. Han har arbeidet i lærerutdanningen siden 1992. Tom Rune Kongelf er cand.scient. med hovedfag i matematikkdidaktikk. Han har arbeidet i lærerutdanningen siden 2001 og er nå høgskolelektor ved Høgskulen i Sogn og Fjordane. Terje Myklebust er dr.scient. i matematisk statistikk. Han er førsteamanuensis ved Høgskulen i Sogn og Fjordane og har arbeidet i lærerutdanningen siden 2000.
Les mer
Boka har gitt det rent faglige aspektet god plass, den trekker inn noe historisk stoff og gir fullstendige forklaringer og resonnementer som presenterer matematikken med sammenheng og mening og peker på matematikkens relevans og betydning i mange kontekster. Har oppgaver.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788245002270
Publisert
2006
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Vekt
1282 gr
Høyde
245 mm
Bredde
292 mm
Dybde
26 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
588