Arbeid med digitale mapper i skolen er en bok for lærere, lærerstudenter og andre som vil arbeide med digitale mapper i grunnskolen og videregående skole. Boka gir både teoretiske og praktiske innspill til det didaktiske så vel som det metodiske perspektivet. Forfatterne drøfter også didaktisk bruk av IKT og hvilke digitale redskaper som egner seg i arbeidet med digitale mapper. I bokas første del presenterer Engelsen et teoretisk og historisk grunnlagt for bruk av mapper i lærings- og vurderingsarbeidet. Her understrekes spesielt at mappevurdering må sees i sammenheng med utformingen av hele læringsmiljøet, og ikke som et isolert mål i seg selv. I andre del skriver forfatterne om hvordan digitale redskaper brukes i mappebasert læring og vurdering. Her understrekes de egenskapene ved IKT som stimulerer til skapende læringsaktivitet og samarbeid. I bokas siste og mest omfattende del gjennomgår Winje hvordan digitale mapper kan bygges opp rent praktisk. To sentrale poeng er at elevene ser sitt arbeide i lys av læreplanens mål og at mappene egner seg som utgangspunkt for vurdering. I Arbeid med digitale mapper i skolen er elevmedvirkning og kunnskapsdeling sentralt.
Les mer
Boken handler om hvordan elever kan bygge opp digitale arbeidsmapper i undervisningen, om den pedagogiske og teoretiske bakgrunnen for denne arbeids- og vurderingsformen, hvordan arbeidet med mappene kan planlegges og hvordan det kan vurderes. Bokens målgruppe er lærere, lærerstudenter og andre som vil arbeide med digitale mapper i grunnskolen og videregående skole. Med litteraturliste.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788276346862
Publisert
2005
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Høyskoleforlaget
Vekt
190 gr
Høyde
240 mm
Bredde
170 mm
Dybde
6 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
98