Barn og unges kompetanser er foranderlige og formbare. De endrer seg med samfunnets utvikling og med nye forventninger og krav til den kommende generasjon, men de formes også av barna og de unge selv og av den kulturen de vokser opp i. Bokens tema er forholdet mellom kompetanseutvikling, kompleksitet og kultur. Hva er kompetanse? Hvilke nye kompetansekrav stilles barn og unge overfor i familien, i jevnaldermiljøet og i ulike samfunnsinstitusjoner? Hvordan utvikles kompetansene i møtet med ny teknologi og elektroniske medier? Hvordan spiller verdier, etikk, autentisitet og egenverdi inn i denne utviklingen? Har vi i individualismens tid mistet fellesskapskompetanse av syne? Hvilke sammenhenger ser vi mellom psykisk helse, kropp og kompetanse? Hvilke krav til handlingskompetanser stilles profesjonene overfor? Antologien har et flerfaglig tilsnitt. Bidragsyterne har sin bakgrunn i fag som filosofi, idéhistorie, pedagogikk, sosiologi, medievitenskap, sosialt arbeid, psykologi og psykiatri. Boken retter seg mot studenter, profesjonsutøvere og forskere innenfor barne- og ungdomsfeltet. Bokens redaktører: Pär Nygren er professor i psykologi og sosialt arbeid ved Høgskolen i Lillehammer og leder høgskolens utvikling av doktorgradsprogrammet Barn og unges kompetanseutvikling. Harald Thuen er professor i pedagogikk ved Høgskolen i Lillehammer. Han er også professor II ved Det psykologiske fakultetet, Universitetet i Bergen.
Les mer
Boken gir en flerfaglig behandling av barn og unges kompetanseutvikling i et moderne samfunn. Artiklene drøfter ulike spørsmål knyttet til ferdigheter, behov og krav. Antologien består av fire deler med forskjellige fokusområder. Har litteraturlister og register.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788215013466
Publisert
2008-09-10
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Universitetsforlaget
Vekt
618 gr
Høyde
258 mm
Bredde
189 mm
Dybde
20 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
240