Med innføringen av den nye rammeplanen har barnehagen blitt en utdanningsinstitusjon. Hva innebærer dette? Forfatteren ønsker å øke forståelsen for barnehagens særpreg og muligheter og bidra til faglige diskusjoner om barnehagens plass i utdanningssystemet og i kunnskapssamfunnet. Barnehagens egenart ligger i synet på lek, vennskap, omsorg og læring og har en verdimessig forankring som må drøftes. Utfordringen er på en og samme tid å skulle ivareta barndommens egenart, barnas behov og barnehagens institusjonelle særpreg i hverdagen og i møtet med skolen. Problemstillingene belyses og undersøkes i skjæringspunktet mellom ideologi og praksis. Spørsmål som stilles, er: Hva er barnehagens egenart, og hva bør den være? Finnes det bare én egenart? Skal barnehagen gi en utdanning hvor idealet er målbare og konkrete resultat? Barnehagen som utdanning er en bok for studenter i førskolelærerutdanningen, pedagoger i barnehage og skole og alle andre som er opptatt av barns danning og utdanning.
Les mer
Forfatteren ønsker å se på hvilke endringer det innebærer at barnehagen med innføringen av Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver er blitt en utdanningsinstitusjon. Boka tar bl.a. for seg hva barnehagens egenart er og hva den bør være, spør om det finnes bare én egenart, og om barnehagen skal gi en utdanning hvor idealet er målbare og konkrete resultater. Boka er beregnet på førskolelærerstudenter, pedagoger og andre. Har litteraturliste.
Les mer
«... en viktig bok for alle engasjerte barnehage- og skolefolk som er opptatt av barnehagens plass i utdanningsløpet. Dette er en bok som tar tiden på pulsen ...»

Produktdetaljer

ISBN
9788202294694
Publisert
2010-03-01
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Cappelen Damm Akademisk
Vekt
296 gr
Høyde
240 mm
Bredde
168 mm
Dybde
10 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
152

Forfatter