I barnevernet og ved foreldrebrudd handler deltakelse for barn ikke bare om å uttale seg om hvor de skal bo, men også om mange andre spørsmål knyttet til eget liv. For at barn skal kunne delta må voksne betrakte barnet som en meningsbærende og meningsberettiget aktør og legge til rette for deltakelse. Realiseringen av barnets rett til deltakelse handler i stor grad om kommunikasjon med sikte på gjensidig forståelse. Forfatteren presenterer kunnskap om hvordan man kan gjennomføre deltakelse samtidig som man ivaretar barnets beste. Boka viser konkret hvordan man kan planlegge og gjennomføre tilretteleggingen av barnets deltakelse både i meklingen på familievernkontoret, gjennom bruk av familierådsmodellen i barnevernet, i barneidretten og i familiens hverdagsliv. Det skilles her mellom deltakelse og medbestemmelse. Boka gir konkrete eksempler på hvordan barnet kan delta og hvordan vurderinger av barnets mening kan være av betydning for å kunne fatte beslutninger til barnets beste. Boka er rettet mot studenter og yrkesgrupper som møter barn i sin profesjonelle hverdag, i barnehagen, skolen, barnevernet eller innenfor familievern, psykiatri og rusomsorg. Boka henvender seg også til forskere som er opptatt av barnerettigheter, moderne barndom og voksenrollen på privat og offentlig arena.
Les mer
Forfatteren presenterer kunnskap om hvordan man kan legge til rette for at barnet skal bli hørt i barnevernet og ved foreldrebrudd, samtidig som man ivaretar barnets beste. Boka gir konkrete eksempler og henvender seg mot studenter og yrkesgrupper som møter barn i sin profesjonelle hverdag. Med register.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788215016405
Publisert
2011
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Universitetsforlaget
Vekt
334 gr
Høyde
226 mm
Bredde
150 mm
Tykkelse
19 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
193

Forfatter