Dette er en grundig innføringsbok som viser hvordan barn gradvis tilegner seg språket gjennom dialog, fortelling og lek. Autentiske eksempler gjør stoffet levende og praksisnært. Gode språklige ferdigheter i barnehagealder er avgjørende både for barnas liv her og nå og for seinere læring og sosial mestring. For å kunne gi barna best mulige forutsetninger for å utvikle språket sitt, må barnehagelærere ha gode kunnskaper om språkutviklingen og om hva som fremmer den best, både i et enspråklig og i et flerspråklig perspektiv. Boka viser utviklingen i den tidlige skrivingen og lesingen, og den gir råd og veiledning om hvordan voksne best kan støtte og stimulere utviklingen både i barnehagen og i skolen. Fjerde utgave er grundig gjennomarbeidet og oppdatert i tråd med ny forskning på området. Boka er skrevet for studenter i barnehagelærerutdanning og grunnskoleutdanning. Den er også aktuell som etterutdanning for alle som har et særlig ansvar for den muntlige og skriftlige språkutviklingen til barn fra fødselen til de første årene i skolen. «Dette er ei grundig og god bok med mange fine eksempler. Den er ryddig og oversiktlig og et naturlig valg som pensum for våre studenter i barnehagelærerutdanninga.» Agnes-Margrethe Bjorvand, Universitetet i Agder
Les mer
1. utgave Oslo : Tano Achehoug 1999

Produktdetaljer

ISBN
9788215034867
Publisert
2019-08-09
Utgave
4. utgave
Utgiver
Vendor
Universitetsforlaget
Vekt
614 gr
Høyde
227 mm
Bredde
215 mm
Dybde
17 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
263

Forfatter