Denne boka setter fokus på yrkesetisk bevissthet og praksis innenfor utdanning som er knyttet opp mot menneskelige relasjoner. Artikkelsamlingen bærer preg av at bidragsyterne kjenner Trygve Bergems grunnholdning og tenkning. Boka har dermed fått et allsidig og spennende, men allikevel helhetlig fokus.Artiklene i denne boka bidrar til debatt om hva som er nødvendig i arbeidet for å utruste for læreryrket. Forfatterne drøfter hvilke kunnskaper, ferdigheter, holdninger og danningsprosesser skolen og lærerutdanningen skal vektlegge. Et overordnet spørsmål er hvilke helhetlige modeller og perspektiver som kan nyttes i arbeidet med personlighetsutvikling i skole og lærerutdanning.Sentrale spørsmål som blir drøftet inkluderer blant annet:Hva særmerker pedagogisk virksomhet?Hvilke relasjoner står lærere i?Kan det å være opptatt av mellommenneskelige relasjoner i pedagogikken stå i konflikt med skolens faglige arbeid?Går profesjonalitet bare på faglig undervisningsoppgaver, eller favner den videre for å sette gode og varige spor etter seg i barnets sinn?Hvilke kontekster bør en ta hensyn til i tiltak for å fremme lærerens personlige utvikling?
Les mer
Boken er skrevet i anledning professor Trygve Bergems 70-årsdag den 16. november 2008. Boken inneholder artikler som drøfter hvilke kunnskaper, ferdigheter, holdninger og danningsprosesser skolen og lærerutdanningene skal vektlegge. Et overordnet spørsmål er hvilke helhetlige modeller og perspektiver som kan nyttes i arbeidet med personlighetsutvikling i skole og lærerutdanning.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788205380592
Publisert
2008-11-10
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Gyldendal akademisk
Vekt
404 gr
Høyde
220 mm
Bredde
149 mm
Dybde
19 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Flerspråklig
Format
Product format
Heftet
Antall sider
260

Illustratør