Denne artikkelsamlingen tar for seg danning som ideal og begrep hos en rekke tenkere fra oldtiden fram til i dag, fra både den vestlige kulturkrets og andre tradisjoner. Hva forstår vi med danning? Spørsmålet løper som en rød tråd gjennom historien, og er fortsatt like aktuelt. Danning er noe mer enn sosialisering, oppdragelse og samfunnskritikk. Gjennom en systematisk diskusjon av danning som begrep, teori og historisk form blir det tydelig hva som skiller danningsteorier fra andre teorier. Flere av kapitlene tar opp aktuelle samfunnsspørsmål som forholdet mellom ulike kulturer, naturen og miljøet. Spørsmålet om danning setter i sving en rekke andre spørsmål, og knytter sammen sentrale temaer i filosofiens historie. Boken henvender seg til studenter i pedagogiske fag, lærerutdanning, idéhistorie og filosofi samt andre som ønsker innsikt om danning. "Den anbefales hermed varmt til alle pedagoger som ser et poeng i at dannelse krever livslang øvelse i en danningsprosess, der filosofene gjennom tidene har vært viktige veivisere." Anmeldelse i Bedre Skole Innholdsfortegnelse: "Den anbefales hermed varmt til alle pedagoger som ser et poeng i at dannelse krever livslang øvelse i en danningsprosess, der filosofene gjennom tidene har vært viktige veivisere." Anmeldelse i Bedre Skole
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788205444218
Publisert
2013-04-30
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Gyldendal akademisk
Vekt
686 gr
Høyde
238 mm
Bredde
167 mm
Dybde
23 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
380

Redaktør