Å vokse opp er læring og utvikling. Men hvor er barns viktige kilder til læring? De likeverdigeviser at ikke bare i det moderne samfunn, med barnehager og skoler, men i hele menneskehetens historie, har barn-barn-kontakten vært en viktig kilde til læring og utvikling. Foreldre og familie er barndommens faste punkt, mens andre barn er de sentrale læremesterne i forhold til språk og sosial kompetanse. Ivar Frønes ser på menneskehetens evolusjon og historie fra et sosialiseringsperspektiv, men fokus er det moderne samfunnet og barn-barn-kontaktens betydning i det sammensatte komplekse samfunnet. Sentral i kontakten barn i mellom er at de er likverdige i forhold til hverandre. Dette skaper visse særegne premisser for læring og utvikling. Dette er tredje utgave av De likeverdige, den første kom ut i 1994. Denne nye utgaven er omarbeidet med sikte på å gripe forskningsfronten et stykke ut i det nye århundre. Mye er skjedd i forståelsen av forholdet mellom barn det siste tiåret. Boka henvender seg til forskere og studenter i samfunnsfag, lærer- og førskole- og barnevernspedagogutdanning og andre profesjoner som har med barn å gjøre. Den er også spennende lesning for foreldre og andre som er interessert i barn og deres utvikling.
Les mer
Forfatteren rokker ved forestillingen om at foreldre og andre voksne er den klart sterkeste kraften i sosialiseringsprosessen. Han mener det har vært arbeidet for lite for å forstå kvaliteten og den betydning samværet med jevnaldrende har for barns læring og utvikling. Jevnaldrendes betydning har vært undervurdert. Han viser dette gjennom en historisk analyse, men også ved å bygge opp en modell der likeverdighet blir et sentralt begrep for å forstå barns sosialisering. Med litteraturliste.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788205361058
Publisert
2006
Utgave
3. utgave
Utgiver
Vendor
Gyldendal akademisk
Vekt
408 gr
Høyde
219 mm
Bredde
149 mm
Dybde
24 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
272

Forfatter