Boka tar utgangspunkt i en studie av norskopplæring for voksne innvandrere, og gir eksempler på muligheter og problemer knyttet til deltakerinnflytelse i voksenopplæring. Studien viser at voksenopplæring i liten grad åpner for deltakerinnflytelse, og gir begrenset mulighet for tilpasning av undervisningen til individuelle behov og mål. Forfatteren drøfter deretter noen sentrale prinsipper og forutsetninger knyttet til deltakerinnflytelse i voksenopplæring: . Deltakerinnflytelse må læres og innføres gradvis . Deltakerinnflytelse krever informasjon og tilgang på egnede læremidler . Deltakerinnflytelse krever avklaring av mål og ambisjoner . Deltakerinnflytelse er ikke ensbetydende med demokrati eller flertallsavgjørelser . Elevaktive arbeidsformer bør ikke sidestilles med deltakerinnflytelse . Deltakerinnflytelse er et spørsmål om holdninger og verdier Sidsel Skaalvik er førsteamanuensis ved Pedagogisk institutt, NTNU. Hun har særlig arbeidet med læringsmiljø, læringsstrategier samt selvoppfatning og motivasjon.
Les mer
Boken tar utgangspunkt i en studie av norskopplæring for voksne innvandrere, og gir eksempler på muligheter og problemer knyttet til deltakerinnflytelse i voksenopplæring. Har litteraturliste.
Undertittel hentet fra omslaget

Produktdetaljer

ISBN
9788251919586
Publisert
2004
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Tapir akademisk forlag
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
76

Forfatter