Boka gir et grunnlag for å møte kulturelt mangfold i skolen med trygghet og profesjonalitet. ? Hvordan kan du som lærer forstå og på en anerkjennende måte møte elever og foreldre med ulik kulturell bakgrunn?? Hvordan kan du legge til rette for at alle elevene i klassen skal oppleve likeverd?? Hva gjør du for at alle foreldrene skal oppleve møte med skolen meningsfullt slik at de deltar i samarbeidet? Den flerkulturelle skolen i bevegelse vil forsøke å gi svar på disse og lignende problemstillinger gjennom teori, eksempler fra praksis, øvelser og refleksjonsoppgaver. Boka gir innhold til begreper som blant annet «mangfold», «kultur», «identitet» og «integrering». Den belyser også det flerkulturelle perspektivet i Kunnskapsløftet og viser konkret hva det kan innebære at elever og foreldre med innvandrerbakgrunn er ressurser i skolen. Boka er beregnet på studenter ved grunnskolelærerutdanningene, men den er også aktuell for lærere som ønsker flerkulturell kompetanse slik at de kan skape en god skole for alle elevene.
Les mer
Boken handler om hvordan man aktivt kan møte mangfoldet i en flerkulturell skole. Den tar blant annet for seg hvordan man kan møte foreldrene på en anerkjennende måte slik at de skal ønske å delta i samarbeidet, og hvordan man legger til rette for at elevene skal oppleve likeverd. Boken svarer på disse og lignende problemstillinger gjennom teori, eksempler fra praksis, øvelser og refleksjonsoppgaver. Boken er beregnet på lærere og lærerstudenter. Med litteraturliste og stikkordregister.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788205422599
Publisert
2012-01-02
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Gyldendal akademisk
Vekt
385 gr
Høyde
219 mm
Bredde
146 mm
Dybde
17 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
259

Forfatter
Illustratør