Nye læreres første møte med yrket blir ofte omtalt som et praksissjokk. Utfordringer i møtet med skolen, elevene og læringsarbeidet gir en uventet hard yrkesstart. Mange nye lærere kjenner seg også overlatt til seg selv den første tiden, uten den hjelp og støtte de kan trenge. Mye tyder på at veiledning bidrar til å lette overgangen fra utdanning til yrkesliv. Dette har vært et aktuelt tema i flere offisielle skoledokument de siste årene, og i 2005-2006 deltok ca. 300 nyutdannede lærere i prosjektet "Veiledning av nyutdannede lærere". Denne boka bygger på erfaringer fra dette prosjektet og vil være et nyttig grunnlag for det videre arbeidet med oppfølging av nyutdannede lærere. Boka er rettet mot lærerstudenter, lærere, skoleledere, veiledere, lærerutdannere, instanser i departement, fylker og kommuner og andre som arbeider med lærerutdanning i forvaltningen.
Les mer
Boken bygger på erfaringer det statlig initierte prosjektet "Veiledning av nyutdannede lærere", og inneholder artikler skrevet av lærerutdannere som har engasjert seg i veiledning. Artiklene tar blant annet for seg ulike forhold i skolens tradisjon og kultur som har innflytelse på den nyutdannede sin situasjon, ulike forhold ved yrkessosialisering og refleksjoner om skolen og lærerrollen. Med litteraturliste.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788251922821
Publisert
2008-01-31
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Tapir akademisk forlag
Vekt
354 gr
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
182