Den viktigste oppgaven barnehagen, skolen og SFO skal ivareta er barnas behov for lek, læring og mestring. Barna skal oppleve at det er sammenheng mellom de ulike institusjonene. Barnehage skal ikke være skole - og omvendt. Samtidig er det utfordrende å identifisere og praktisere det som skal være likt, og det som skal være forskjellig. Boka gir eksempler på hvordan samarbeid og helhet kan utvikles, og hvordan praktiske ordninger for overganger kan være. Sentralt står tiltak som fremmer dialog og samarbeid mellom personalet i barnehage, skole og skolefritidsordninger. Sentrale spørsmål i denne boka er om vi tilbyr 5- og 6-åringene en hverdag som bygger på det forskning om lek og læring viser, og hvordan skolen best mulig kan være klar til å ta imot 6-åringene. Forfatterne presenterer forskning, utdanningspolitiske dokumenter og politiske prosesser og vedtak. Er det samsvar mellom forskningsbidrag og politikernes prioriteringer? Målgruppen er studenter i barnehagelærer- og grunnskolelærerutdanningene. Boka er også aktuell for alle som jobber i barnehage, skole og SFO.
Les mer
1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2020
Her får du et innblikk i utfordringene ved å skape gode overganger mellom barnehage og skole, samt flere praktiske tips. [...] Forfatterne gir en solid oversikt over mulige problemfelt. Dette tenker jeg er viktig for å utdanne autonome, kritiske og samfunnsbevisste profesjonsutøvere i barnehage og skole. [...] Dette er en bok jeg har savnet, fordi den tilbyr leseren en balansert fremstilling av muligheter og realiteter i overgangen barnehage - skole.
Les mer

Produktdetaljer

Publisert
2020-08-04
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Cappelen Damm Akademisk
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
E-bok