En bok om lærerens forståelse for og kjennskap til eleven og betydningen denne forståelsen har for elevens læring og utvikling. Boka tar utgangspunkt i at barn og unge er aktører i eget liv, og søker på det grunnlag å stimulere til bevisstgjøring om hvordan læreren kan møte eleven og legge til rette for både faglig og sosial læring. Forfatteren drøfter hvordan elevens læringsstrategier og handlinger i skolen kan forstås. Han beskriver konkrete tilnærmingsmåter som lærere kan anvende, og legger særlig vekt på relasjonelle forhold, klasseledelse, ulike undervisningsstrategier og sosial kompetanse. Flere eksempler fra skolehverdagen knytter bokas kunnskapsgrunnlag til praksis. Boka retter seg mot praktiserende lærere og studenter i lærerutdanning, pedagogikk og psykologi, men kan også være et godt bidrag i etter- og videreutdanningssammenheng. Har litteraturliste.
Les mer
En bok om lærerens forståelse for og kjennskap til eleven og betydningen denne forståelsen har for elevens læring og utvikling. Boka tar utgangspunkt i at barn og unge er aktører i eget liv, og søker på det grunnlag å stimulere til bevisstgjøring om hvordan læreren kan møte eleven og legge til rette for både faglig og sosial læring. Forfatteren drøfter hvordan elevens læringsstrategier og handlinger i skolen kan forstås. Han beskriver konkrete tilnærmingsmåter som lærere kan anvende, og legger særlig vekt på relasjonelle forhold, klasseledelse, ulike undervisningsstrategier og sosial kompetanse. Flere eksempler fra skolehverdagen knytter bokas kunnskapsgrunnlag til praksis. Boka retter seg mot praktiserende lærere og studenter i lærerutdanning, pedagogikk og psykologi, men kan også være et godt bidrag i etter- og videreutdanningssammenheng. Har litteraturliste.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788215002460
Publisert
2002
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Universitetsforlaget
Vekt
290 gr
Høyde
220 mm
Bredde
145 mm
Dybde
15 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
198

Forfatter