I den norske velferdsstaten er det et økende behov for ny tenkning rundt barns oppvekstkår. Sosial bakgrunn, kjønn og kultur medvirker til ulikheter i barns interesser og muligheter, og som voksne omsorgspersoner blir vi stadig stilt overfor nye utfordringer og problemstillinger. Førskolelærerne har et stort ansvar i denne sammenhengen. Det er viktig at de har en åpen holdning til ulike familiemønstre, og at de kjenner de politiske og økonomiske rammene som familien, barnehagen og skolen skal forholde seg til. Forfatterne av denne læreboken i samfunnsfag for førskolelærerstudenter retter søkelyset mot viktige oppvekstarenaer som familie, barnehage og skole, og de tydeliggjør hvilke utfordringer det moderne samfunnet skaper, både for forskolelæreren og den offentlige oppvekstpolitikken. Både Ann Kristin Larsen og Mette Vaagan Slåtten er cand.polit. med hovedfag i sosiologi. De arbeider som høgskolelektorer i samfunnsfag ved førskolelærerutdanningen, Høgskolen i Oslo.
Les mer
Forfatterne tar opp ulike samfunnsfaglige temaer med særlig betydning for førskolelærere, og viktige oppvekstarenaer som familie, barnehage og skole er sentrale i boka. Viktige utfordringer det moderne samfunnet skaper, både for førskolelæreren og den offentlige oppvekstpolitikken, blir tydeliggjort. Stoffet i denne utgaven er revidert og oppdatert i forhold til nye rammeplaner for barnehager og førskolelærerutdanningen, samt den nye barnehageloven. I tillegg er boken utvidet med ett kapittel om barnehagen som organisasjon, og ett kapittel om ledelse i barnehagen. Har sammendrag, spørsmål og oppgaver etter hvert kapittel, litteraturliste og register.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788276746792
Publisert
2002
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Vekt
548 gr
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
290

Illustratør