Dette er den første læreboken om ADL (aktiviteter i dagliglivet) i Norge. Boken henvender seg primært til ergoterapeut- og vernepleierstudenter, men vil også være relevant for andre som tar helsefaglig grunnutdanning eller videreutdanning på høyskolenivå. Boken gir en samlet fremstilling av ADL som kunnskapsfelt. Den har både et teoretisk og praktisk innhold. I de innledende kapitlene beskrives grunnleggende teori om ADL. Her presenteres grunnlagstenkningen ADL-intervensjon baseres på, ADL settes i en historisk sammenheng og det presenteres det vesentligste teoretiske bidraget innenfor ADL som kunnskapsfelt. I de avsluttende kapitlene beskrives konkret hvordan man går frem for å kartlegge, trene, tilrettelegge og vedlikeholde ADL-funksjonen til mennesker med ulike fysiske funksjonsnedsettelser. Denne delen av boken er så praktisk lagt opp at den er egnet for å ta med seg ut i praksisstudier. Dette gjelder spesielt kapitlet som konkret beskriver prosedyrer og prinsipper når det gjelder ADL-trening og tilrettelegging overfor mennesker ulike funksjonsnedsettelser.
Les mer
Boken beskriver hvilke kunnskaper, ferdigheter og holdninger som er nødvendige for å kunne arbeide innen feltet ADL (aktiviteter i dagliglivet). Den har både et teoretisk og praktisk innhold. Boken henvender seg til ergoterapeut- og vernepleierstudenter, men er også relevant for andre som tar helsefaglige utdanninger på høyskolenivå. Har litteraturliste og stikkordregister.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788276346619
Publisert
2006
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Høyskoleforlaget
Vekt
580 gr
Høyde
240 mm
Bredde
170 mm
Dybde
15 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
276

Forfatter