Hvordan kan profesjonelle hjelpere utvikle både faglig dyktighet og personlig klokskap i møte med andres sårbarhet – uten å brenne ut, miste retning eller stivne i praksis? Mot til å lære utforsker sammenhengen mellom faglig utvikling og personlig modning i hjelperrollen. Med utgangspunkt i forskning, lang klinisk erfaring og samtaler med hjelpere fra en rekke profesjoner – psykologer, sykepleiere, leger, sosionomer, barnevernspedagoger og psykomotoriske fysioterapeuter – drøfter forfatteren hvordan vi kan styrke emosjonell robusthet, selvmedfølelse og refleksiv praksis i møte med komplekse arbeidskrav. Boken kombinerer forskningsbasert kunnskap med fortellinger, eksempler og refleksjonsspørsmål som egner seg godt for undervisning, veiledning og selvutvikling i praksisfeltet. Den henvender seg både til studenter i helse- og sosialfagutdanninger, og til erfarne hjelpere som søker fornyelse og dypere innsikt i yrkesrollen. Mot til å lære er et viktig faglig og litterært bidrag til den voksende samtalen om hva som kreves for å bevare menneskelighet og mening i hjelperyrkene – og for å bygge en profesjonell identitet som varer livet ut. Per-Einar Binder er professor i klinisk psykologi ved Universitetet i Bergen. Han er psykoterapeut og forsker på vekst og endringsprosesser, og har skrevet bøker om identitet og eksistensielle temaer.
Read more

Product details

ISBN
9788245053500
Published
2025-08-27
Edition
1. edition
Publisher
Fagbokforlaget Akademisk
Weight
371 gr
Height
234 mm
Width
64 mm
Thickness
13 mm
Age
Voksen
Language
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Number of pages
204
Genre
Faglitteratur