Denne boken handler om utvikling av estetiske arbeidsmåter i
KRLE-faget. Det gjenspeiles i kapitler om bruk av kunst og bilder, om
drama, sang og dialog og om livsmestring, stillhet og sanselighet i
undervisningen. Etter fagfornyelsen finnes det et stort behov for
faglige tekster om estetiske arbeidsmåter i skolen. Den nye
læreplanen vektlegger læringsprosesser som er elevaktive,
kroppslige, undersøkende og dialogiske. Også i planen for KRLE-faget
vektlegges disse perspektivene. Antologien springer ut av et
forsknings- og utviklingsprosjekt i forskergruppen Didaktikk og
estetisk læring i KRLE ved NLA Høgskolen. Prosjektet har vært et
samarbeid mellom fagmiljøene KRLE og drama og har særlig sett på
utviklingen av estetiske arbeidsmåter i KRLE i lærerutdanningen.
Boken bidrar med ny kunnskap om KRLE-undervisning og er relevant for
studenter innenfor lærerutdanning og KRLE. Antologiens redaktører er
Kim Larsen og Ståle Johannes Kristiansen. Gunnar Danbolt, Mona Helen
Farstad, Sæbjørg Hageberg Kjeka, Wenche Langeland, Ruth Hol Mjanger,
Ane Malene Sæverot, Ingrid Trætteberg og Geir Winje er
bidragsytere. Kim Larsen er førsteamanuensis ved NLA Høgskolen og
underviser i KRLE og IKT. Ståle Johannes Kristiansen er professor i
teologi, filosofi og kunst ved NLA Høgskolen.
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788245056020
Publisert
2025
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Språk
Product language
Annet
Format
Product format
Digital bok