Hvilket ansvar har bedrifter og andre organisasjoner overfor resten av samfunnet? Er det tilstrekkelig at virksomheten overholder lover og regler og sørger for egen lønnsomhet, eller har den også andre forpliktelser? Etikk for beslutningstakere gir en bred innføring i fagområdene etikk og bedrifters samfunnsansvar. Boken bygger på nyere forskning innenfor disse fagområdene. Teorier om etikk og samfunnsansvar kombineres med organisasjonsteoriens innsikter i beslutningstaking og hvordan institusjoner fungerer. Gjennom å trekke inn disse perspektivene gir forfatterne en helhetlig fremstilling, spesialtilpasset for hovedgruppen av lesere - økonomistudenter, studenter i organisasjon og ledelse og aktører i nærings- og samfunnslivet. Noen av hovedtemaene som behandles i boken: Etisk navigasjon og etiske retninger Bedriften som moralsk aktør. Interessentteori, bærekraftighet og den tredelte bunnlinjen. Etisk regnskap, miljøregnskap og rapportering. Samfunnsansvar i den norske konteksten. Operasjonalisering og iverksetting av samfunnsansvar. Bokens teorier er belyst gjennom utstrakt bruk av eksempler. Gjennom boken legger forfatterne også vekt på å gi leseren innsikt i hvilke verktøy som er tilgjengelige for å sikre samfunnsansvarlig forretningsførsel.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788202383305
Publisert
2015-01-08
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Cappelen Damm Akademisk
Vekt
1080 gr
Høyde
257 mm
Bredde
205 mm
Dybde
30 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Fleksibind
Antall sider
449