Etikk for journalister er en kilde til kunnskap for alle som er opptatt av presseetiske spørsmål. Dette er en innføringsbok der forfatteren presenterer de etiske prinsippene og retningslinjene som norske journalister arbeider etter. Brurås går systematisk gjennom det presseetiske regelverket, og belyser dette ved hjelp av aktuelle saker, både fra Pressens Faglige Utvalg (PFU) og fra den presseetiske debatten i landet vårt. Boka tar for seg emner som journalistrollen, journalisters integritet, sannhetskravet, forholdet til kildene, personvernet i journalistikken og mye mer. Boka har i en årrekke vært brukt som pensum i norsk og nordisk journalistutdanning. Denne tredje reviderte utgaven av boka inneholder de siste endringene i Vær Varsom-plakaten, og den presenterer en rekke nye saker der pressens etikk er blitt utfordret. Svein Brurås har lang erfaring som journalist. Han er førsteamanuensis i journalistikk ved Høgskolen i Volda.
Les mer
Denne innføringsboka i presseetikk behandler emner som journalistrollen, journalisters integritet, sannhetskravet, forholdet til kildene, personvern m.m. Dernest trekker forfatteren tråder til den moralfilosofiske vitenskap, og presenterer sin modell for presseetisk analyse. For journaliststudenter, studenter i medievitenskap, elever ved medielinjer, og alle som er opptatt av medieetiske spørsmål. Med litteraturliste.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788245004250
Publisert
2006
Utgave
3. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Vekt
846 gr
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
343

Forfatter