Denne innføringsboken har vært brukt som lærebok ved journalistutdanningene i Norge siden den første gang kom ut i 1994, og kommer nå i ny og revidert utgave. Boken presenterer de etiske retningslinjer og prinsipper som norske journalister som yrkesgruppe bekjenner seg til og arbeider etter. De viktigste presseetiske dokumentene blir gjennomgått i boken, og de blir forklart gjennom eksempler hentet fra journalisters hverdag. Fremstillingen fanger også opp viktige deler av den omfattende debatten om presseetikk som har pågått både i og utenfor pressens egne rekker de senere år. Boken behandler emner som journalistrollen, journalisters integritet, sannhetskravet, forholdet til kildene og personvern. Pressens håndheving av de etiske normene blir også diskutert. I siste del trekker forfatteren tråder til den moralfilosofiske vitenskap og forslår en modell for presseetisk analyse. Boken er først og fremst skrevet med tanke på journaliststudenter. Den vil også være relevant for studenter i mediefag, elever ved medielinjer og for yrkesutøvere i faget. For øvrig vil boka være en kilde til kunnskap for alle som er opptatt av medieetiske spørsmål. Svein Brurås har lang erfaring som journalist og er nå amanuensis i journalistikk ved Høgskulen i Volda.
Les mer
Denne innføringsboka i presseetikk behandler emner som journalistrollen, journalisters integritet, sannhetskravet, forholdet til kildene, personvern m.m. Dernest trekker forfatteren tråder til den moralfilosofiske vitenskap, og presenterer sin modell for presseetisk analyse. For journaliststudenter, studenter i medievitenskap, elever ved medielinjer, og alle som er opptatt av medieetiske spørsmål. Med litteraturliste.
Les mer
Utgitt første gang i 1994 på Høyskoleforlaget med tittelen Etikk i journalistikk

Produktdetaljer

ISBN
9788276745382
Publisert
2000
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Vekt
871 gr
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
339

Forfatter