Etikk for journalister er en kilde til kunnskap for alle som er opptatt av medieetiske spørsmål! Dette er en innføringsbok der forfatteren presenterer de etiske retningslinjene og prinsippene norske journalister arbeider etter. Brurås går systematisk gjennom det presseetiske regelverket og belyser dette ved hjelp av aktuelle saker, både fra Pressens Faglige Utvalg (PFU) og fra den presseetiske debatten i landet vårt. Boka tar for seg emner som journalistrollen, journalisters integritet, sannhetskravet, forholdet til kildene, hensynet til personvern og mye mer. Denne 2. utgaven av boka er revidert etter endringene i det presseetiske regelverket høsten 2001. Forfatteren presenterer og kommenterer endringene i Vær Varsom-plakaten og Tekstreklameplakaten. Han går også gjennom en del nyere presseetisk litteratur og har tatt med noen nye eksempelsaker. Svein Brurås har lang erfaring som journalist. Han er førsteamanuensis i journalistikk ved Høgskulen i Volda.
Les mer
Denne innføringsboka i presseetikk behandler emner som journalistrollen, journalisters integritet, sannhetskravet, forholdet til kildene, personvern m.m. Dernest trekker forfatteren tråder til den moralfilosofiske vitenskap, og presenterer sin modell for presseetisk analyse. For journaliststudenter, studenter i medievitenskap, elever ved medielinjer, og alle som er opptatt av medieetiske spørsmål. Med litteraturliste.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788276748734
Publisert
2002
Utgave
2. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Vekt
808 gr
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
341

Forfatter