I Etikk og filosofi i skolen drøfter forfatteren ulike fagdidaktiske grep som kan hjelpe lærere til å forene de mange hensyn som må tas i arbeid med emnene etikk og filosofi i grunnskolen. Fagstoffet i skolen må formidles slik at det engasjerer og vekker interesse. Dette er krevende nok, men lærerne må samtidig som de aktualiserer lærestoffet, forholde seg til de retningslinjer og faglige krav som er satt opp i læreplanene. Elevene skal sitte igjen med kunnskaper, og de skal lære å bruke dem i møte med hverdagen. Dette heftet er en god hjelper i så måte, ikke minst fordi det gir mange nyttige tips og råd og kommenterer konkrete punkt i målområdet etikk og filosofi i læreplanen for KRL-faget. Heftet er primært skrevet for lærere og lærerstudenter, men er aktuelt for alle som ønsker å lære noe om å formidle etikk- og filosofistoff til barn og unge. Knut Duesund er høgskolelektor og prorektor ved Høgskolen i Telemark og har undervisningserfaring fra høgskole, grunnskole, videregående skole og folkehøgskole. KRL-biblioteket: Dette heftet er en del av KRL-biblioteket, som er et nytt pensumalternativ innenfor KRL-faget. Fagbokforlaget har invitert en rekke ledende fagfolk til å skrive om det fagområdet de har arbeidet mye med. På denne måten formidles de ulike KRL-temaene av personer som kjenner faget og målgruppen godt. KRL-biblioteket er også til stor nytte for både lærere i grunnskolen og andre som interesserer seg for emner innenfor religion, livssyn og filosofi. Fagredaktør for serien er Olav-Kansgar Straum.
Les mer
Dette heftet gir tips og råd og kommenterer konkrete punkt i målområdet etikk og filosofi i læreplanen for KRL-faget. Heftet er primært skrevet for lærere og studenter. Med litteraturliste.

Produktdetaljer

ISBN
9788245001600
Publisert
2005
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Vekt
140 gr
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
77

Forfatter