Hva er bakgrunnen for overrepresentasjon av minoritetselever i spesialundervisning? Er dette et problem eller et gode for elevene? Er minoritetselevers såkalte lærevansker virkelige - eller først og fremst et produkt av selve diagnostiseringen av elevene? Hva er pedagogiske alternativer til spesialundervisning for minoritetselever? Joron Pihl gir et unikt innsyn i diagnostisering av såkalte lærevansker hos minoritetselever i løpet av en periode på 15 år. Førsteutgaven (2005) var en kritisk analyse av sakkyndige anbefalinger om spesialundervisning til minoritetselever i perioden 1990-2000. Forfatteren hevdet den gang at vurderingene var preget av etnosentrisme, og at det resulterte i feildiagnostisering og overrepresentasjon av minoritetselever innenfor spesialundervisning. Denne andreutgaven inneholder nye kvantitative og kvalitative studier av diagnostisering av såkalte lærevansker blant minoritetselever i perioden 2001-2005. Er den profesjonelle diagnostiseringen forbedret? Boka gir et sjeldent innsyn i kategorisering av normalitet og avvik i den flerkulturelle skolen. I fortellingen om Amir og i kapitler om intelligenstesting av flerspråklige elever problematiserer forfatteren det profesjonelle sakkyndige blikket og skolens håndtering av etnisk mangfold, og viser hvordan flerspråklighet behandles som en funksjonshemming i skolen. Boka inneholder fem nye kapitler. Joron Pihl setter bl.a. opplæring av minoritetselevene inn i et menneskerettighetsperspektiv og kritiserer spesialundervisningens pedagogiske og politiske funksjon og etnisk diskriminering i skolen. Et sentralt poeng er at den ordinære undervisningen bør legges om slik at innhold og metoder tilpasses det etniske mangfoldet. "Joron Pihls problemstillinger er like enkle som de er viktige: Er det slik at vi mener at minoritetsspråklige elever har lærevansker rett og slett fordi de er minoritetsspråklige? Etnisk mangfold bør leses av mange grunner - også de som er sterkt uenig i Joron Pihls synspunkter vil finne mye av interesse i denne boken." (Jan G. Mossige i Skolepsykologi)
Les mer
Boken gir et innsyn i hvordan normalitet og avvik blir skap i en flerkulturell pedagogisk situasjon, og forfatteren retter et kritisk blikk mot sakkyndige utredninger av minoritetselever. Hvordan håndteres etnisk mangfold i skolen? Hva er bakgrunnen for at det er så mange minoritetselever som får spesialundervisning? Hvordan blir elevene diagnostisert? Hvilke konsekvenser får dette for etnisk marginalisering i skolen? Spørsmålene studeres både i et historisk og flerkulturelt perspektiv. Har litteraturliste og register.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788215015989
Publisert
2010-06-14
Utgave
2. utgave
Utgiver
Vendor
Universitetsforlaget
Vekt
612 gr
Høyde
225 mm
Bredde
151 mm
Dybde
18 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
352

Forfatter