Forfatterne mener at dagens eksamensordninger og metoder må utvikles og suppleres med nye prøveformer. De har hentet impulser og erfaringer fra inn- og utland og presenterer mange eksempler på alternative og utradisjonelle prøveformer innenfor høyere utdanning. Eksamenssystemet er, nå som tidligere, en sentral institusjon med sterke makt-, symbol- og kontrollfunksjoner. Eksamensordningene har store konsekvenser for så vel den enkelte student, studentkollektivet, lærernes arbeid og virksomhetens indre liv som for de kompetanser som høgre utdanning faktisk gir. Forfatterne mener at dagens ordninger og metoder må utvikles og suppleres med nye prøveformer. Eksamensspørsmål står ikke bare sentralt i Kompetansereformen, Mjøsutvalgets innstilling, Stortingsmelding nr. 27 og arbeidet med en felles nasjonal karakterskala; det synes å være allmenn tilslutning til ønsket om å gjøre noe med eksamen. I andre land har man allerede høstet erfaringer med andre prøveformer enn de som benyttes ved våre universiteter og høgskoler. Forfatterne har hentet impulser og erfaringer fra inn- og utland og presenterer mange eksempler på alternative og utradisjonelle prøveformer som bør kunne bidra til å heve kvaliteten innenfor høgre utdanning.
Les mer
Forfatterne mener at dagens eksamensordninger og metoder må utvikles og suppleres med nye prøveformer. I andre land har man allerede høstet erfaringer med andre prøveformer enn de som benyttes ved våre universiteter og høgskoler. Forfatterne har hentet impulser og erfaringer fra inn- og utland og presenterer mange eksempler på alternative og utradisjonelle prøveformer som bør kunne bidra til å heve kvaliteten innenfor høgre utdanning. Med litteraturliste.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788202218294
Publisert
2002
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Cappelen Damm Akademisk
Vekt
458 gr
Høyde
240 mm
Bredde
170 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
243