I dagens samfunn er samfunnsfaget i skolen viktigere enn noensinne.
Nasjonale så vel som globale utfordringer kan ikke løses uten at
kommende generasjoner har kunnskaper og ferdigheter til å kunne
engasjere seg i dem. Å oppdra kommende generasjoner i tråd med
sentrale medborgerskapsidealer, som evne til kritisk tenkning,
tolkning av aktuelle samfunnsforhold og å forstå seg selv som
sosiale og politiske subjekter, er i stor grad samfunnsfaglærernes
ansvar. Det er nok å lese nasjonale læreplaner for å se at
samfunnsfagene, både som et fellesemne og i de enkelte fag, er
komplekse, mangetydige og utfordrende. Disse utfordringene er viktige
for den enkelte lærer, for lærerutdanningene og for
skolemyndighetene i de enkelte land. Denne boken presenterer ny
samfunnsfag- og historiedidaktisk kunnskap om alle disse tre nivåene.
Utgangspunktet er fagdidaktikkens grunnspørsmål: Hva bør fagets
innhold være? Med andre ord: Hva slags type kunnskaper og ferdigheter
bør faget prioritere å formidle? Hvorfor er faget viktig i dagens
utdanningsløp; hvilke funksjoner har det og kan det ha? Og hvordan
kan man formidle kunnskaper på en måte som gir elever og studenter
best mulig læringsutbytte? Sentrale forskere fra Norden har bidratt
med artikler som viser spennvidden i samfunnsfagets utfordringer: fra
læreplanarbeid til klasseundervisning i de respektive land, men som
også diskuterer mulige løsninger på utfordringene som finnes. Boken
inneholder 11 tekster av teoretisk, metodisk, empirisk og normativ art
som hver for seg og til sammen gir nye innsikter i samfunnsfagenes
problemstillinger, status og funksjoner i dagens samfunn. Lise Kvande
er dr.art. i historie og førsteamanuensis i samfunnsfagdidaktikk ved
Program for lærerutdanning (PLU), Norges teknisk-naturvitenskapelige
universitet (NTNU) i Trondheim. Hun har verv og oppgaver innenfor
både historieprofesjonen og historiedidaktikken på nasjonalt så vel
som på internasjonalt nivå.
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788245027198
Publisert
2019
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Språk
Product language
Norsk
Format
Product format
Digital bok
Forfatter