Hvordan kan skolen, som skal være for alle barn uansett klasse og bakgrunn, være med på å reprodusere sosial ulikhet? Hva kommer det av at skolen, som har som mål å inkludere alle, likevel ikke klarer det? Fellesskolen har i dag en stor utfordring. Fra 1960-70 årene har skolen hatt tilpasset opplæring og inkludering av elevene som mål, men den har likevel ikke klart å integrere alle elevene i gode skolefaglige læreprosesser. En analyse av fellesskolens historie må til for å få frem den lange sammenkjedningen av ulike årsaker og virkninger som nåtidens skoleverk er et resultat av. Erling Lars Dale presenterer i denne boken en grunnleggende studie som forklarer den historiske bakgrunnen for tilstanden i dagens skole.
Les mer
Boka ser på bakgrunnen for at vi i ikke har klart å integrere alle elevene i gode skolefaglige læreprosesser, til tross for at skolen har hatt tilpasset opplæring og inkludering av elevene som mål fra 1960-70 årene. For å finne fram til den lange sammenkjedningen av ulike årsaker og virkninger som nåtidens skoleverk er et resultat av, analyserer forfatteren fellesskolen historie, og forklarer den historiske bakgrunnen for tilstanden i dagens skole. Har litteraturliste.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788202290474
Publisert
2008-09-15
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Cappelen Damm Akademisk
Vekt
728 gr
Høyde
240 mm
Bredde
170 mm
Dybde
23 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
390

Forfatter