Små barn stiller store spørsmål. I en filosofisk samtale oppmuntrer vi barna til å tenke høyt over mulige svar på vriene spørsmål, uten at vi voksne hjelper dem til å formulere svarene. Slik viser vi barna at vi tar dem på alvor. Denne holdningen er i pakt med rammeplanen (2006) der filosofisk refleksjon og barns medvirkning trekkes frem som viktige satsningsområder i barnehagen. Barns undring og vitebegjær er et godt utgangspunkt for å skape filosofiske samtaler, men det krever trening og gode ideer. Denne boken beskriver hvordan vi kan forberede og gjennomføre filosofiske samtaler, og den presenterer et bredt utvalg av filosofiske øvelser og aktiviteter.
Les mer
Rammeplanen 2006 trekker fram filosofisk refleksjon og barns medvirkning som viktige satsningsområder i barnehagen. Boken beskriver hvordan vi kan forberede og gjennomføre filosofiske samtaler, og presenterer utvalgte filosofiske øvelser og aktiviteter. Første del i boken presenterer teori rundt filosofi og samtalemetode i barnehagen. Andre del fokuserer på aktiviteter, øvelser og spørsmål, ordnet etter fagområde i rammeplanen. Har oversikt over litteratur- og internettressurser.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788244613033
Publisert
2008
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Kommuneforlaget
Vekt
400 gr
Høyde
210 mm
Bredde
210 mm
Tykkelse
15 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
175

Illustratør