Mange barn og unge sliter med psykiske plager og problemer, og det er ofte årsak til at de faller ut av både utdanning og arbeidsliv. God psykisk helse er elevers viktigstelæreforutsetning. Svikter den, påvirker det både elevers evne til læring oghvordan de fungerer sosialt. De negative historiene begynnergjerne tidlig ? i førskole- og skolealder. Nina B.J. Berg diskuterer derforfølgende spørsmål: Hvorfor har ikke disse barna blitt sett? Hvorfor ble detikke satt inn nødvendig hjelp på et tidligere tidspunkt? Hvorfor nøyer man segmed ?å vente og se?? Forfatteren er opptatt av åklargjøre hvilket ansvar skolen som system har for disse elevene. Nyhelselovgivning gir skolen et klart medansvar for det forebyggende psykiskehelsearbeidet, noe som innebærer at skolen også må vurdere sin virksomhet i ethelhetlig psykisk helseperspektiv.
Les mer
Mange barn og unge sliter med psykiske plager og problemer, som ofte er en årsak til at de faller ut av både utdanning og arbeidsliv seinere i livet. I boka diskuterer forfatteren hvorfor disse barna ikke blir sett, og hvorfor ikke skolen setter inn nødvendig hjelp på et tidligere tidspunkt. Boka er skrevet for lærerstudenter, lærere og skoleledere, samt andre som er opptatt av forebyggende psykisk helsearbeid. Har litteraturliste.
Les mer
Forord av Arne Holte

Produktdetaljer

ISBN
9788205422766
Publisert
2012
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Gyldendal akademisk
Vekt
274 gr
Høyde
219 mm
Bredde
142 mm
Tykkelse
15 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
171

Forfatter