"Form eller innhold?"er en skolehistorisk fremstilling der læreplanene fra 1939 og 1960 analyseres i lys av begrepene "pedagogisk formalisme" og "pedagogisk materialisme". Går vi inn i planene, ser vi fort at de varierer med hensyn til vektleggingen av hva skolen skal være. Betoningen av skolens sosialpedagogiske funksjon kontra skolen som lærings- og oppdragelsesarena er eksempel på en problemstilling i den forbindelse. Fremstillingen beskriver også politiske, faglige eller interessemessige drivkrefter som kan hatt betydning for at læreplanene ble slik de ble. De formelle læreplanene er uttrykk for samfunnets vilje om hva som er viktig å legge vekt på i oppfostringen av de nye generasjoner. Dette er i seg selv et så stort og viktig prosjekt at det må gjøres til gjenstand for problematisering og kritisk analyse. En gjennomgang av tidligere tiders skoletenkning kan gi en dypere forsståelse for dagens skoledebatt, og mange av problemstillingene som har vært reist tidligere, har forbausende aktualitet i dag.
Les mer
Boka analyserer læreplanene fra 1939 og 1960 i lys av begrepene pedagogisk formalisme og pedagogisk materialisme. Planene varierer med hensyn til vektlegginga av hva skolen skal være. Framstillinga beskriver også politiske, faglige eller interessemessige drivkrefter som kan hatt betydning for at læreplanene ble slik de ble. Har litteraturliste.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788276345520
Publisert
2002
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Cappelen Damm AS
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
131