Denne boka sammenfatter og analyserer hvordan prinsippet om forskningsbasert utdanning blir fortolket og praktisert i fem profesjonsutdanninger på lavere grads nivå: allmennlærer-, førskolelærer-, sykepleier-, sosialarbeider og ingeniørutdanningene. Den gir en oversikt over rådende kunnskapsstatus internasjonalt, presenterer empiriske undersøkelser av lærerpersonalets forskningspraksis, av forskningsinnslaget i undervisningen, av studentdeltakelse i forskning og av forholdet mellom forskning, utdanning og profesjonsutøvelse. Boka retter et kritisk blikk på begrepet forskningsbasert utdanning og hvordan dette prinsippet praktiseres, og er et viktig bidrag i diskusjonen om hva forskningsbasert undervisning, læring og profesjonsutøvelse innebærer. Den er også relevant for tilsvarende spørsmål i andre bachelorutdanninger ved universiteter og høyskoler. Arbeidet med boka har vært finansiert av Kunnskapsdepartementet og Norges forskningsråd. På oppdrag fra Kunnskapsdepartementet har NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning gjennomført et strategisk forskningsprogram for å styrke departementets kunnskapsgrunnlag på sentrale politikkområder. Boka inngår også som en del av prosjektet «Qualifying for professional careers» under forskningsrådsprogrammet «Utdanning 2020», ledet av Senter for profesjonsstudier (SPS) ved Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA). Svein Kyvik er dr.philos. i sosiologi og seniorforsker ved NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. André Vågan er ph.d i profesjonsstudier og seniorforsker ved Nasjonal kompetansetjeneste for læring og mestring innen helse (NK LMH). Arbeidet med boka ble utført mens han var i en postdoktorstilling ved Senter for profesjonsstudier, Høgskolen i Oslo og Akershus.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788279353591
Publisert
2014-08-27
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Abstrakt
Vekt
312 gr
Høyde
228 mm
Bredde
165 mm
Dybde
10 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
169