Denne boken presenterer forskningsprosessens faser på en lettfattelig måte. Forfatterne redegjør både for prinsipper og metodiske forhold. De fremhever at det sentrale i en forskningsprosess er problemstillingen, og viser at en undersøkelse består av enkeltdeler som knyttes sammen til en helhet. En forskningsprosess likner på mange måter på dagliglivets aktiviteter, og stoffet i boken er forenklet ved hjelp av mange eksempler på nettopp dette. Målgruppen for boken er nybegynnerstudenter i pedagogikk, psykologi, helseforskning og nærliggende fagområder. Formålet er å gi en lettlest innføring i vitenskapelige prinsipper og metoder slik at disse studentene lettere kan forstå og vurdere enkel forskningslitteratur. Boken vil også være aktuell for andre studentgrupper. Forfatterne har omfattende erfaring fra undervisning i forskningsmetodikk på universitets- og høyskolenivå, og har registrert et klart behov hos nye studenter for en enkel innføring i forskningsmetodologi. Boken er i høy grad basert på denne erfaringen. Thorleif Lund er professor emeritus ved Institutt for spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo. Han har skrevet flere bøker innen forskningsmetodologi. Richard Haugen er professor ved Institutt for pedagogikk og lærerutdanning, Universitetet i Tromsø. Han har tidligere utgitt flere bøker innen pedagogikk og kognitiv psykologi.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788274772366
Publisert
2006
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Unipub forlag
Vekt
374 gr
Høyde
238 mm
Bredde
169 mm
Dybde
11 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
188