Denne boka gir en grundig innføring i de mest sentrale og aktuelle temaene innen fremmedspråksdidaktikk. Forfatterne bygger på forskning og teori om språklæring og språkundervisning og viser hvordan læreren kan arbeide målrettet og systematisk med å utvikle elevenes kunnskaper og ferdigheter. Dette er en fullstendig revidert utgave av boka, som første gang ble utgitt i 2014. Boka fokuserer nå først og fremst på læring og undervisning i faget fremmedspråk, mens den tidligere utgaven også inkluderte engelsk. For engelskfaget finnes det en tilsvarende bok, også utgitt av Cappelen Damm Akademisk: Teaching and Learning English. Sentrale temaer i boka Fremmedspråksdidaktikk er som sist utvikling av de grunnleggende ferdighetene lesing, skriving og muntlig bruk av fremmedspråket, ordinnlæring, grammatikk, interkulturell kompetanse, litteratur og ikke minst vurdering og refleksjon over egen praksis som lærer. I tillegg har boka fått flere nye kapitler som blant annet omhandler flerspråklighet, metakognisjon og språklæringsstrategier, tilpasset opplæring og digital kompetanse. Boka egner seg for alle som skal undervise i fremmedspråk eller er opptatt av fremmedspråksdidaktikk, for eksempel studenter i PPU, lektorprogrammer og andre lærerutdanninger, lærere og lærerutdannere. Redaktørene er ansatt ved Høgskolen i Østfold, Høgskolen i Sørøst-Norge og Universitetet i Bergen. Forfatterteamet inkluderer fagdidaktikere og forskere fra Høgskolen i Sørøst-Norge, Høgskolen i Østfold, NTNU, Universitetet i Agder, Universitetet i Bergen og Universitetet i Oslo.
Les mer
1. utg 2014

Produktdetaljer

ISBN
9788202566739
Publisert
2018-06-01
Utgave
2. utgave
Utgiver
Vendor
Cappelen Damm Akademisk
Vekt
652 gr
Høyde
240 mm
Bredde
170 mm
Dybde
20 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
340