Denne grunnboka i aktivitetsfag viser hvordan fritidskontekster kan være pedagogiske tumleplasser i arbeid med barn og unge. Det presenteres ulike psykologiske og sosiologiske perspektiver på fritid og fritidens betydning i den menneskelige utvikling, og det synliggjøres hvilke arenaer og pedagogiske verktøy som er sentrale, hvordan involveringsprosessen bør være og hvilke konsekvenser dette får for miljøarbeidet. I bokas siste del knyttes teori og didaktikk sammen i fritidsaktivitetene musikk, drama, nettaktivitet, film, friluftsliv, fysisk aktivitet og motor. Boka er skrevet for studenter og yrkesgrupper som arbeider med barn og unge, oppvekst og utvikling. Reidar Säfvenbom som er redaktør og hovedforfatter er forsker ved Norges idrettshøgskole. Bidragsyterne har bred erfaring med aktivitetsfag og bruk av aktiviteter i pedagogiske virksomhet.
Les mer
Boken tar for seg fritiden og fritidsaktiviteters rolle i moderne oppvekst. Den presenterer ulike psykologiske og sosiologiske perspektiver på fritid og fritidens betydning i den menneskelige utvikling. I tillegg til at de mer isolerte fritidsaktivitetene vi deltar i påvirker oss både fysisk, sosialt og mentalt, er vi også under påvirkning fra kommersielle krefter som griper inn i vår mer eller mindre frie tid. Boken synliggjør også hvilke arenaer og pedagogiske verktøy som er sentrale, hvordan involveringsprosessen bør være og hvilke konsekvenser dette får for miljøarbeidet. I siste del av boken knyttes teori og didaktikk sammen i fritidsaktivitetene musikk, drama, nettaktivitet, film, friluftsliv, fysisk aktivitet og motor. Boken er skrevet for studenter og yrkesgrupper som arbeider med barn og unge, oppvekst og utvikling. Har litteraturliste og stikkordregister.
Les mer
Feil ISBN i kolofonen: 82-15-0609-4

Produktdetaljer

ISBN
9788215006093
Publisert
2005
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Universitetsforlaget
Vekt
572 gr
Høyde
240 mm
Bredde
172 mm
Dybde
19 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
279

Redaktør