Alle elever skal i dag bruke tekster de finner på nettet i sin læring. Den digitale lesekonteksten gir elevene andre utfordringer enn når de arbeider med tradisjonelle skoletekster, og forskning viser at elevene trenger å lære lesestrategier som ruster dem til oppgaven. Denne boka presenterer gode digitale lesestrategier fra de enkle til de mer avanserte: 1) strategier for å finne informasjon på nettet som er relevant og troverdig; 2) strategier for å forstå nett-tekster i lys av kildeinformasjon og på tvers av ulike tekster og teksttyper og 3) strategier for å formidle informasjon fra nettet slik at kildebruken underbygger egne argumenter i oppgaver og presentasjoner. Forfatterne viser hvordan elever kan utvikle kompetanse i kritisk kildevurdering, også kalt kritisk literacy, fra mye støtte fra læreren til gradvis mer selvstendighet. Gode digitale lesestrategier inneholder konkrete tips til undervisningsopplegg og arbeidsverktøy som er prøvd ut i norske klasserom. Eksemplene er fra ulike fag i videregående skole, og lærere kan enkelt tilpasse dem til sin egen strategiundervisning i andre fag og på andre klassetrinn. Arbeidsskjemaene i boka kan lastes ned fritt fra fanen "Tilleggsmateriell".
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788202657925
Publisert
2021-02-15
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Cappelen Damm Akademisk
Vekt
198 gr
Høyde
228 mm
Bredde
210 mm
Dybde
6 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
80