Hvordan kan man som lærer på mellomtrinnet støtte elevene i deres videre leseutvikling? På mellomtrinnet handler ikke leseundervisningen lenger om å lære å lese, men om å lese for å lære - i alle fag. For at elevene skal tilegne seg fagstoff, er det avgjørende at de forstår det de leser. Forfatterne av denne boka hevder at eksplisitt undervisning i lesestrategier kan hjelpe elevene til å utvikle sin leseforståelse. Boka gir en innføring i hva lesestrategier er, hvilke strategier som passer for mellomtrinnet, og hvordan man kan undervise i dem. Målet er at elevene skal kunne velge hensiktsmessige lesestrategier i møtet med ulike tekster og ulike lesesituasjoner. For å komme dit er man som lærer nødt til å se arbeid med lesestrategier, aktivering av elevenes bakgrunnskunnskap og stimulering av lesemotivasjon i tett sammenheng. Boka inneholder en skjematisk oversikt over disse tre områdene som er nyttig for lærere i planlegging av undervisningen.
Les mer
Denne boken gir en innføring i hva lesestrategier er, hvilke strategier som passer for mellomtrinnet og hvordan man kan undervise i dem. Målet med boken er at elevene skal kunne forstå hva de leser for å tilegne seg fagstoff. Med litteraturliste.
Les mer
«Målet for forfatterne har vært å skrive en «konkret og praksisnær bok» om lesestrategier. Dette har de så absolutt lykkes med. [...] Dette er en bok å vende tilbake til. Selv om temaet for boken er lesestrategier, er det som presenteres her gyldig for læring generelt.»
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788202318192
Publisert
2010-05-28
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Cappelen Damm Akademisk
Vekt
198 gr
Høyde
227 mm
Bredde
211 mm
Dybde
6 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
80