Mange av problemstillingene innenfor fagfeltene flerkulturell og komparativ pedagogikk, utdanning og utvikling er de samme eller i nær slekt med hverandre. En sammenligning av utdanning i sør og nord vil avdekke at noe av den samme strukturelle volden og de samme utstøtingsmekanismene og hersketeknikkene som mange innvandrere blir utsatt for i det norske samfunnet, også rammer majoriteten i u-land. Gjennom eksempler fra skolehverdagen drøftes praktiske og teoretiske spørsmål: Hvorfor skårer mange språklige minoritetselever i Norge og mange majoritetselever i Afrika så lavt i forhold til vestlige majoritetselever? Hvordan kan vi møte og tilrettelegge for elevene både språklig og faglig i sør og i nord? Hvilken rolle har lærere som behersker elevenes morsmål? Hva er kebabspråk og kodeveksling? Hvordan skal vi vurdere elevenes resultater enkeltvis og i større nasjonale og internasjonale undersøkelser og hvor bestemmende blir slike vurderinger for skolens innhold? Å greie seg i utdanningssystemet i nord og sør problematiserer også hvordan norsk bistand til utdanningssektoren i utviklingsland fungerer, hvilken rolle Verdensbanken og Verdens handelsorganisasjon spiller for norske prioriteringer, og hvordan u-land fremstilles i norske lærebøker. Hele tjueto forfattere med høy faglig kompetanse har bidratt til denne boka. Boka er forskningsbasert og henvender seg til studenter som tar utdanningsvitenskap eller lærerutdanning ved universiteter og høgskoler, til pedagoger i skole og førskole, ansatte i pedagogisk-psykologisk tjeneste og til forskere på området. Birgit Brock-Utne er professor og leder for masterstudiet i internasjonal og komparativ utdanningsvitenskap ved Universitetet i Oslo. Hun har bred u-landserfaring. Liv Bøyesen er rådgiver ved Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring, Høgskolen i Oslo, og har særlig ansvar for tiltak som gjelder kartlegging av flerspråklige elever.
Les mer
Boka gjør en sammenligning av utdanning i sør og nord, avdekker at noe av den samme strukturelle volden og de samme utstøtingsmekanismene og hersketeknikkene som mange innvandrere blir utsatt for i det norske samfunnet, også rammer majoriteten i u-land. Med eksempler fra skolehverdagen drøftes praktiske og teoretiske spørsmål. I tillegg problematiserer boken hvordan norsk bistand til utdanningssektoren i utviklingsland fungerer, hvilken rolle Verdensbanken og Verdens handelsorganisasjon spiller for norske prioriteringer, og hvordan u-land fremstilles i norske lærebøker. Boken henvender seg til studenter som tar utdanningsvitenskap eller lærerutdanning ved universiteter og høgskoler, til pedagoger i skole og førskole, og ansatte i pedagogisk-psykologisk tjeneste. Har stikkordregister.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788245003963
Publisert
2006
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Vekt
620 gr
Høyde
240 mm
Bredde
170 mm
Dybde
20 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
324