Hovedbudskapet i Grønn pedagogikk er at kunnskap erverves gjennom samhandling i naturbruk. Boka tar for seg grunnleggende pedagogiske sider ved den skolebaserte naturfag- og naturbruksopplæringen. I hvert kapittel, knyttet til en av årets måneder, presenteres undervisningsopplegg sammen med ett av de tolv idégrunnlagene som grønn pedagogikk bygger på. Ved god tilrettelegging og fornuftig valg av arbeidsoppgaver følger viktig og varig læring. I det praktiske arbeidet produseres det goder som samfunnet trenger. Samtidig skapes det endring og utvikling for menneskene som er involvert i arbeidet og i kunnskapen det arbeides med. I en tid med usikkerhet og hyppige reformer i skolen gir grønn pedagogikk framtidsperspektiver basert på en lang og bærekraftig skoletradisjon. Hans Petter Evensen (1942) er utdannet ved Norges landbrukshøgskole (nå: Universitetet for miljø- og biovitenskap). Han har vært engasjert i utviklingen av landbruksskolen og studieretning naturbruk de siste 35 åra, og har deltatt aktivt i det forsknings- og utviklingsarbeidet som har ført fram til dagens grønne naturbruksutdanning. Evensen har skrevet lærebøker og artikler i krysningspunktet mellom pedagogikk og naturbruk, og han har deltatt i en rekke læreplangrupper.
Les mer
Boka tar for seg grunnleggende pedagogiske sider ved den skolebaserte naturfag- og naturbruksopplæringa. Den gir tips til hvordan man kan planlegge undervisninga ut fra årets tolv måneder og med utgangspunkt i den grønne pedagogikkens tolv idégrunnlag. Har litteraturliste.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788245001655
Publisert
2005
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Vekt
554 gr
Høyde
239 mm
Bredde
169 mm
Dybde
14 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
292