Det har skjedd store endringer i måten å nærme seg utviklingspsykologi på i de seinere åra. De store, breie teoriene har, i tråd med postmodernismens inntog, tapt sin posisjon til mer avgrensete modeller og teorier som sikter mot å forklare ett eller noen få forhold ved barns utvikling. Dette avgrensete siktemålet gjør teoriene og modellene mer treffende og hensiktsmessige i bruk, men det bidrar også til å gjøre fagfeltet mer omfattende og uoversiktlig. Mange studenter sliter derfor med å tilegne seg helhetlig innsikt i utviklingspsykologi. Med sin lange erfaring fra førskolelærerutdanning og allmennlærerutdanning gir Leif Askland og Svein Ole Sataøen en presentasjon av moderne utviklingspsykologi vel tilpasset disse studentenes behov. Her er en rekke cases som setter stoffet inn i en praktisk sammenheng og som reiser problemstillinger studentene kan arbeide videre med for å utvikle en for helhetlig og handlingsstyrende innsikt om arbeid med barn. Forfatterne skaper sammenheng i fagområdet ved å belyse barns utvikling gjennom fire livstemaer; å komme til verden, å være i samspill, å forstå verden, å oppleve seg selv som selv.
Les mer
Tilnærminga til utviklingspsykologi har endra seg mykje dei seinare åra. Dei store, breie teoriane har mista noko av posisjonen sin. I staden blir det utvikla meir avgrensa modellar og teoriar som siktar mot å forklare eitt eller nokre få forhold ved barn si utvikling. Boka presenterer desse teoriane, men har også ei rad med "case" som set stoffet inn i ein praktisk samanheng og som gir problemstillingar studentane kan arbeide vidare med. Har litteraturliste.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788200128991
Publisert
2000
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Gyldendal akademisk
Vekt
562 gr
Høyde
240 mm
Bredde
165 mm
Dybde
18 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Nynorsk
Format
Product format
Heftet
Antall sider
303