Denne boka handler om systematisk bruk av flerspråklighet som ressurs for læring, kalt flerspråklighetsdidaktikk. Boka er skrevet i samarbeid mellom forskere og lærere, og retter seg mot lærere og lærerstudenter som har eller skal ha flerspråklige elever i klasserommet. Her får du støtte og inspirasjon til å ta i bruk elevenes helhetlige språklige repertoarer i læring av både fag og språk.

Den første delen av boka presenterer et faglig grunnlag for flerspråklighetsdidaktikk. Relevante teorier og innsikter fra forskning forklares på en lettfattelig måte, knyttet til norsk skole.

I den andre delen får du konkrete eksempler på pedagogiske grep lærere har tatt i klasserommet. Det inkluderer strategier for å planlegge og gjennomføre undervisning med utgangspunkt i elevenes ressurser, også når læreren ikke har tilgang til alle elevenes språk.

Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788202787165
Publisert
2026
Utgiver
Cappelen Damm AS
Vekt
367 gr
Høyde
240 mm
Bredde
170 mm
Dybde
12 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Sjanger
Faglitteratur